Friday, February 1, 2008

Vi staller AL mot vaggen!


1. Vem ar du och vad gor du i NYC?
Jag ar 23 ar, arbetar med filmproduktion och distribution i New York och har gjort det sen tva ar tillbaka. Ligger aven i stargroparna for att starta upp ett eget produktionsbolag och flyttar till Lower East Side idag.

2. Vad fick dig att vilja jobba med film?
Film ar en sadan latttillganglig och tacksam konstform. Det finns fa satt att paverka manniskor sa direkt och personligt, och det attraherar mig.

3. Favoritfilm all time? Svensk favoritfilm?
Doden i Venedig och Scener ur ett aktenskap.

4. Vad vill du se mer av pa bioduken?
Jag tycker att filmhosten 2007 bjod pa oerhort mycket bra, livsomvandande film och egentligen vill jag bara se att den trenden fortsatter. Filmer som “The Savages”, “Margot at the Wedding”, “There Will Be Blood”, “No End in Sight”, “I’m Not There” och “No Country for Old Men” har alla paverkat mig oerhort.

5. Vad far man inte gora i en biosalong?
Ah det som gor mig sa otroligt forbannad ar en foreteelse som jag bara har stott pa i USA. Manniskor som lagger jackorna pa satena bredvid sig, inte for att paxa, utan for att slippa sitta pa dem. Det varsta, varsta ar dock nar de sager att de vantar pa nagon for att fa ha sin jacka dar i fred. Da kanner jag alltid ett extremt behov av att prata med dem efterat “Du, vad trist att din kompis inte kom.”

6. Vart tar du dig nar du ar bakis en Sondags morgon i NYC? (sag inte bio nu, for da vet vi att du ljuger)
Forst ater jag en sen och lang brunch pa Clinton St Baking Company. Darefter beger jag mig till ett produktionsmote pa SoHo Grand och dricker te, passar aven pa att titta in i en bokhandel pa vagen dit. Allt sker i langsamt tempo.

2 comments:

Anonymous said...

Vad är din roll i det hela? Dvs vad gör du för filmen i New York?

AL said...

Anonymous,

Jag arbetar som Coordinator pa ett storre independent distributions foretag. Innan dess arbetade jag pa Killer Films.